Naturopati - Apa ia dan Bagaimana Anda Boleh Manfaat

Naturopati - Apa ia dan Bagaimana Anda Boleh Manfaat

Naturopati adalah satu sistem untuk merawat penyakit perubatan menggunakan gabungan eklektik terapi yang diperolehi daripada amalan perubatan tradisional dan naturalistik. Titik pusat yang jenis ini amalan perubatan berasal adalah keupayaan semula jadi dalam tubuh manusia untuk memulihkan diri sendiri.

Pada tahun 1895, John Scheel mencipta istilah untuk sistem ini yang dibangunkan semasa Nature Cure Pergerakan di Eropah. Benedict Lust, "bapa American Naturopathy" kemudian membeli hak untuk jangka masa dan dipopularkan sistem sebagai satu kaedah alternatif mentafsir dan menyembuhkan penyakit manusia.

Naturopati sebagai satu sistem, tidak mempunyai piawaian yang ketat yang menyifatkan Sains Perubatan kerana sumber bagi falsafah, asas teori dan metodologi telah disediakan dari pelbagai amalan penyembuhan yang berkaitan dengan perubatan semula jadi. Ia bagaimanapun mendakwa satu set prinsip sebagai garis panduan amalannya. Mereka adalah seperti berikut:

1. "Primum non nocere." Ini adalah Latin untuk "pertama sekali, tidak mendatangkan mudarat." Rawatan pesakit perlu dilakukan dengan bahaya yang paling singkat.
2. "Vis medicatrix Naturae." Ini adalah Latin untuk "kuasa penyembuhan semula jadi". Rawatan perlu pertama ketik kuasa penyembuhan badan manusia.
3. "Tolle Causum." Ini adalah Latin untuk "mengambil punca." Tumpukan perhatian untuk menghapuskan punca daripada gejala.
4. "Doktor sebagai guru." Mendidik pesakit, memberi inspirasi kepada kepercayaan dalam kuasa badan dan mengajar pesakit untuk bertanggungjawab mengenai kesihatan mereka.
5. "Merawat orang keseluruhan." Kesihatan manusia melibatkan seluruh kesejahteraan diri beliau.
6. "promosi kesihatan adalah pencegahan yang terbaik." Penyakit pertempuran dengan menggalakkan kesihatan.

Sebagai amalan, naturopati dikhuatiri cenderung untuk mengasingkan dirinya daripada dialog yang berterusan dengan masyarakat saintifik disebabkan oleh jurang yang luas dalam kaedah dan kepercayaan di antara mereka.
Kaedah mereka untuk mendiagnosis penyakit termasuk memperoleh maklumat mengenai gaya hidup orang itu, sejarah perubatannya, watak emosi dan ciri-ciri fizikal. A kemiripan pemeriksaan fizikal juga dijalankan. Mereka biasanya mengelak rawatan perubatan konvensional dalam menghadapi efektifitas terbukti.

Naturopati menggunakan senarai aplikasi yang eksotik dan naturalistik seperti akupunktur, perubatan botani, homeopati, terapi warna dan sebagainya.

Seorang calon kepada perubatan naturopathic boleh mendaftar dalam kursus empat tahun dalam naturopati untuk mendapat Doktor Naturopathic Medicine Ijazah. Aspiran lain pelatih diri mereka kepada pengamal berlesen. Terdapat pengamal yang, walaupun tidak menjadi alamiah nyata terhadap kamu, menetapkan beberapa penawar naturopathic dan kaedah terapeutik. Doktor neuropathic juga mempunyai peperiksaan lembaga mereka untuk lulus sebelum memperoleh lesen untuk mengamalkan. Peperiksaan diberikan oleh Lembaga Amerika Utara Pemeriksa Naturopathic.

Sebaliknya, naturopaths tradisional digerakkan oleh falsafah yang sama sebagai doktor naturopathic, tetapi mereka tidak mempunyai latihan yang ketat yang sama dalam bidang sains asas dan klinikal doktor naturopathic.

Naturopati adalah memarahi kerana penggunaan kaedah terbukti dan rawatan kontroversi. Walau bagaimanapun, penerimaan yang semakin meningkat amalan oleh orang ramai merupakan petunjuk bahawa tidak semua yang boleh salah dengan itu, naturopati yang bukan ahli sihir-doktor atau guna-guna sains ia sebelum ini dianggap.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar