Meringankan Emfisema

Meringankan Emfisema

Soalan:

Bolehkah anda memberi rawatan alternatif untuk emphysema? Doktor saya telah menetapkan tiga jenis inhaler, yang saya perlu menggunakan sehingga empat kali sehari.

Jawapan:

Emfisema adalah penyakit paru-paru kronik dan gejala yang paling biasa adalah sesak nafas. Pesakit selalunya kurang berat badan dan boleh berkembang dada setong. Kerana emphysema melibatkan kecacatan struktur paru-paru, seperti yang saya jelaskan di bawah, anda mungkin tidak dapat datang dari ubat anda. Walau bagaimanapun, saya mencadangkan cara-cara yang boleh mengelakkan ia menjadi lebih teruk.

Untuk membolehkan kita untuk bernafas dengan betul, paru-paru kita perlu memperluaskan dan kontrak berterusan. Dengan ini sangat 'masalah biasa, paru-paru telah menghulurkan bentuk dan tidak dapat berfungsi dengan baik. Fikirkan paru-paru seperti belon. A belon baru sentiasa mempunyai garis panduan yang jelas. Tetapi jika anda meniup ke atas sehingga ia hampir pecah dan biarkan udara keluar anda akan melihat bahawa garis yang telah pergi menggeleber dan telah kehilangan saiz asalnya dan bentuk. Sekarang cuba meniup pada separuh jumlah udara dan membiarkan ia keluar belon masih tidak boleh mendapatkan kembali ke dalam bentuk dan membolehkan anda melarikan diri dari udara dengan kuasa yang lebih kurang.

Apabila kita bernafas, paru-paru bertindak seperti belos, mengambil oksigen dan menolak keluar karbon dioksida bahan buangan. Paru-paru melakukan ini melalui pundi udara kecil (alveoli), di mana pertukaran ini gas berlaku. Alveoli mempunyai serat elastik di dinding mereka, yang membolehkan mereka untuk bertindak seperti belon kecil, terus menaikkan dan deflating.

Walau bagaimanapun, jika terdapat apa-apa halangan, seperti lendir atau kahak, dalam kecil 'dalam dan di luar' tiub saluran bronkial yang membawa kepada alveoli, udara tidak boleh dibuang dengan mudah seperti yang kita nafas keluar. Masalah ini bermula kerana diafragma dan seluruh proses pernafasan kita terus menolak udara ke arah alveoli seperti biasa. Kemudian, sama seperti kami menghembus dan meniup ke dalam belon, tekanan membina dalam alveoli dan, dari satu tempoh masa, dinding mendapatkan sememangnya telah terlalu padat dan hilang keanjalan. Sebagai paru-paru mendapat diregangkan daripada bentuk, 'basi' udara kawasan diperbesarkan perangkap dan tidak berkesan bertukar-tukar dengan udara oksigen 'segar'. Badan tidak boleh mendapatkan oksigen yang diperlukan untuk melakukan senaman walaupun sedikit, seperti berjalan kaki. Jadi pesakit mendapat sesak nafas, bermasalah dan kadang-kadang panik,

Punca yang paling biasa halangan adalah lendir yang berlebihan disebabkan keradangan saluran bronkial, dalam erti kata lain bronkitis. Nombor satu punca ini adalah merokok dan penyelidik percaya bahawa sebab dua kali ganda lelaki berbanding wanita membangunkan emfisema adalah kerana dua kali ganda lebih ramai lelaki merokok. (Sebagai wanita semakin mengambil merokok trend boleh berubah). Walaupun merokok tidak membawa kepada bronkitis, ia boleh, seperti lain-lain bentuk pencemaran seperti asap, jangkitan kronik (virus atau bakteria) dan pelepasan lendir berterusan, menyebabkan tiub bronkial akan terhalang. Seperti yang dapat asma. Doktor anda boleh melakukan ujian kahak untuk mengetahui jenis jangkitan yang terlibat. Batuk yang kronik, yang sering hasil daripada tiub bronkial dihalang, boleh meletakkan tekanan yang lebih pada alveoli.

Pesakit emfisema sering menjadi tong-chested kerana dinding dada mengembang kerana tisu paru-paru sememangnya telah terlalu padat dan batuk berterusan. Kebanyakan penghidap tidak didiagnosis sehingga emphysema yang telah memegang dan paru-paru yang teruk terjejas, jadi anda hanya perlu berhenti atau mengurangkan ubat anda berunding dengan doktor anda.

Walau bagaimanapun, cadangan berikut mungkin dapat meredakan keadaan dan membantu untuk mencegah kerosakan yang lebih teruk:

* Berhenti merokok dan mengelakkan situasi di mana anda boleh menyedut asap orang lain.

* Elakkan makanan yang menghasilkan mukus berlebihan, termasuk susu (kecuali susu skim dalam teh), keju, yogurt, ais krim, ais, air ais, pisang, makanan dan limau pedas buah-buahan.

* Elakkan produk yang mengandungi yis seperti roti, pasta, pizza, bir, wain, cuka, Marmite keju biru dan cendawan, terutamanya jika anda telah mengambil beberapa kursus antibiotik untuk bronkitis.

* Elakkan pendedahan kepada sejuk tempat, lembap dan cuba untuk menjadi dalam panas, iklim kering sebanyak mungkin.

* Ambil 2-3 cawan teh musim sejuk atau Liquorice Tea setiap hari dengan satu sudu teh madu manuka.

* Jika anda mengalami batuk yang tidak baik, mengambil satu sudu teh Buttercup Syrup dalam panas air setiap hari selama seminggu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar