Homeopati Panduan

Homeopati Panduan

Homeopati adalah sejenis ubat konvensional yang mempunyai rekod prestasi yang panjang dan yang bertujuan untuk menangani aduan fizikal tertentu dengan penggunaan persediaan banyak dicairkan that're dalam kedudukan untuk menyebabkan manifestasi yang sama seperti aduan yang sebenar. Homeopati adalah satu jenis alternatif perubatan yang berasaskan doktrin bahawa menafsirkan penyakit fizikal dan penyakit akibat gangguan dalam tenaga kehidupan. Ini gangguan dalam tenaga kehidupan dimanifestasikan sebagai ciri-ciri fizikal. Ia begitu juga berpendapat bahawa nyawa atau kuasa penting boleh membalas atau menyesuaikan diri dengan sebab-sebab di luar ciri-ciri.

Homeopati Sejarah homeopati mula diperkenalkan oleh Samuel Hahnemann, seorang doktor Jerman yang pertama mencadangkan penggunaannya dalam 1796. Beliau mula mengandung konsep manakala menterjemahkan karya perubatan ke Jerman oleh doktor dan ahli kimia Scotland William Cullen. Ia bercakap tentang proses cinchona dalam malaria. Dr Hahnemann cuba keputusan teori Dr. Cullen dan ditelan kulit untuk memutuskan sama ada ia boleh menyembuhkan demam melalui kesannya toning sehingga perut. Batangnya pula meliputi Dr. Hahnemann demam mengalami, sakit sendi dan menggigil, manifestasi biasa yang ditunjukkan oleh mereka yang bertahan malaria. Tetapi dia juga mengatakan bahawa dia hanya merasakan beberapa gejala perut.

Melalui pengalaman beliau sendiri, Dr. Hahnemann teori bahawa ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat penyakit tertentu menghasilkan ciri-ciri yang sama apabila digunakan oleh individu juga. Ini akhirnya menjadi Undang-Undang Similars yang menjadi ketua asas bagi amalan homeopathy.It menyatakan bahawa ia juga adalah Dr Hahnemann yang pada akhirnya mencipta ungkapan "homeopati" yang mula bekerja dalam beberapa artikel yang dicetak bahawa dia yang diterbitkan pada tahun 1807.

Dr Hahnemann kemudiannya menguji bahan-bahan lain dan apa gejala mungkin mereka boleh berkembang pada orang. Ini operasi pada akhirnya menjadi disebut sebagai pembuktian homeopati yang terlibat menguji sebatian pada rakyat dengan baik. Ia adalah memakan masa prosedur yang terlibat menyenaraikan semua tanda-tanda melalui oleh pesakit ujian dan syarat-syarat lain yang mungkin muncul. Senarai lengkap berkembang menjadi asas di mana Dr Hahnemann sebatian kemudian diiktiraf sempurna menangani penyakit khusus yang ditetapkan akan tanda-tanda mereka dapat merangsang dalam mata pelajaran yang sihat.

Dr Hahnemann selain percaya bahawa dos besar sebatian yang akan mewujudkan ciri-ciri yang serupa boleh juga mungkin memburukkan lagi aduan atau keadaan. Beliau juga mengesyorkan mencairkan sebatian dalam jumlah yang kecil. Beliau membangunkan satu operasi atau teknik dalam membuat cairan yang bagaimanapun boleh mengekalkan kesan-kesan terapeutik sebatian. Pencairan melampau adalah tambahan dipercayai untuk membantu memadamkan hasil merosakkan bahan-bahan semasa tetapi masih mengekalkan kesan yang baik.

Ini seterusnya berkembang menjadi 'Prinsip Dos Minimum', salah satu daripada prinsip-prinsip asas yang digunakan secara meluas dalam amalan homeopati. Ia pada akhirnya mencapai agak pengikut yang antara lain mencari satu kaedah pilihan untuk merawat aduan tertentu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar