Jangkitan buah pinggang - Apa yang Sakit di Balik

Jangkitan buah pinggang - Apa yang Sakit di Balik

Buah pinggang secara teknikal seperti organ-organ dalaman lain yang tertentu; sebagai contoh, rahim, paru-paru, dan saluran gastrousus, yang terbuka ke luar. Mereka boleh, di bawah keadaan tertentu, menjadi dijangkiti dengan organisma luar. Mereka boleh dijangkiti dari dalam oleh organisma darah. Apabila mereka dijangkiti, ini boleh menjadi satu keadaan yang sangat serius. Dalam kes yang teruk, mereka boleh menjadi berparut dan tidak berfungsi atau dimusnahkan jika jangkitan yang cukup serius. Pakar Perubatan harus tetap biasa dengan kemungkinan jangkitan buah pinggang apabila menilai penyakit akut atau kronik.

Istilah "jangkitan buah pinggang" sering digunakan sebagai istilah generik untuk menggambarkan jangkitan mana-mana sahaja dalam sistem genitourinary. Pada kenyataannya terma yang lebih khusus harus digunakan. Urethritis adalah jangkitan pada tiub uretra yang berlangsung dari pundi kencing untuk pembukaan kencing luar. Prostat adalah jangkitan kelenjar lelaki yang terletak di pangkal pundi kencing. Cystitis adalah jangkitan pundi kencing. Pyelonephritis adalah berlakunya jangkitan pada struktur sebenar buah pinggang. Secara teknikal, jangkitan buah pinggang juga perlu dirujuk sebagai pyelonephritis. Ia adalah isu yang amat teruk

Buah pinggang biasanya melindungi dirinya dengan, sebagai tambahan kepada sistem pertahanan imun, aliran berterusan air kencing keluar dari buah pinggang ke bawah ureter. Bakteria tidak dapat melakukan perjalanan ke hulu apabila anatomi adalah betul. Terdapat injap di mana saluran Kencing menyertai pundi kencing yang menyimpan air kencing daripada kembali ke ureter apabila kontrak pundi kencing. Terdapat masalah anatomi yang boleh berlaku dan mempengaruhi kepada jangkitan. Kadang-kadang injap saluran Kencing-pundi kencing tidak berfungsi dengan betul, dan air kencing bergerak sehingga ureter buah pinggang apabila kontrak pundi kencing.

Kadang-kadang ada boleh menjadi batu dalam ureter yang menghalang aliran berterusan daripada buah pinggang. Ureter di kalangan wanita hamil cenderung untuk membesarkan disebabkan oleh kesan hormon, dan aliran ke bawah ureter adalah kurang pantas. Dalam kes lain, sistem imun menjadi lemah, seperti dalam kehamilan, diabetes, dan HIV, membolehkan bakteria untuk terus hidup di mana mereka jika tidak, tidak akan. Begitu juga, sistem imun pada bayi, terutamanya bayi pra-panjang, adalah kurang membangun dan mungkin membenarkan jangkitan berlaku.

Tanda-tanda jangkitan buah pinggang, atau pyelonephritis, mungkin teruk dalam kes-kes yang teruk, atau tidak seperti yang teruk dalam kes-kes kronik seperti dalam pesakit kencing manis. Jangkitan buah pinggang akut biasanya meminta demam kepada kira-kira 102, yang tidak boleh turun dengan acetaminophen. Mungkin ada sakit untuk menumbuk buah pinggang cahaya ke atas buah pinggang terjejas. Terdapat sering membakar dengan membuang air kecil yang sering berlaku dengan lebih kerap dan dalam jumlah yang lebih kecil. Mungkin ada darah atau perubahan warna di dalam air kencing, yang mungkin mempunyai bau yang busuk kepadanya. Ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk mempunyai rasa loya dan muntah-muntah, dan sedikit dehidrasi. Jangkitan buah pinggang akut juga boleh hadir dengan kecelaruan. Diagnosis boleh mengelirukan pada kanak-kanak yang tidak boleh menghuraikan gejala-gejala mereka, dan yang hanya kelihatan sangat sakit.

Doktor akan memerintahkan ujian kencing apabila dia mengesyaki jangkitan kencing, dan biasanya akan meminta makmal untuk melakukan budaya bakteria dan kepekaan antibiotik. Banyak kuman dalam saluran kencing boleh tahan tertentu antibiotik yang biasa digunakan. Menganalisis air kencing akan menghasilkan banyak maklumat. Ia akan mendedahkan jika terdapat sel-sel darah putih, sel-sel darah merah, dan bakteria dalam air kencing. Ia akan menunjukkan jika orang itu kering. Ujian nitrit adalah sangat sensitif kepada jangkitan bakteria. Doktor mungkin akan memerintahkan kiraan darah lengkap dan kimia untuk menilai ujian fungsi buah pinggang dan keadaan penghidratan. Kerap pesakit mengalami dehidrasi dengan jangkitan saluran kencing perlu dimasukkan ke hospital untuk cecair intravena dan antibiotik. Apabila penghidratan dan jangkitan yang datang di bawah kawalan, pesakit boleh bertukar kepada cecair oral dan antibiotik oral. Jika peralihan ini berjalan dengan lancar, pesakit mungkin dibenarkan keluar rumah pada antibiotik oral. Rawatan penuh jangkitan buah pinggang mungkin memerlukan sehingga dua puluh hari antibiotik. Ia adalah sangat penting bahawa antibiotik diambil untuk kursus penuh, dan bahawa ujian kencing susulan menunjukkan air kencing selepas rawatan menjadi steril seperti yang diharapkan.

Terdapat beberapa amalan yang boleh meningkatkan kesihatan kencing keseluruhan dan diharapkan mencegah jangkitan buah pinggang. Minum sekurang-kurangnya enam gelas air sehari menyimpan air kencing yang mengalir pada kadar yang memuaskan. Jika seorang perempuan semakin serangan cystitis, ia mungkin perlu mengorbankan mandi tab memihak kepada pancuran mandi. Minum jus kranberi tidak menunjukkan secara meyakinkan untuk mencegah jangkitan, tetapi ia boleh membantu. Mengosongkan pundi kencing dengan kerap dan tidak membiarkan ia mendapatkan lebih buncit adalah amalan yang baik, dan mengosongkan pundi kencing selepas hubungan seks adalah penting untuk mengelakkan cystitis. Mengelap Post-tandas kawasan kemaluan perlu diamalkan depan ke belakang dalam gerakan. Mengenai sistem imun, ia adalah sangat penting untuk pesakit kencing manis untuk menjaga gula darah di bawah kawalan yang baik, dan diperiksa secara berkala untuk fungsi kencing. Begitu juga wanita hamil perlu memahami bahawa mereka terdedah kepada jangkitan, dan perlu menyimpan lawatan pranatal biasa.

Buah pinggang keajaiban kecekapan kompak dan sukar dipercayai dalam kesihatan manusia. Mereka mesti dilindungi dan dijaga dengan hormat dan rasa hormat. Kualiti hidup adalah berkait diubah apabila buah pinggang mula rosak. Amalan kesihatan kencing yang baik, dan bekerjasama dengan doktor anda untuk memastikan semua masalah, besar dan kecil, dengan sewajarnya dirawat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar